Ciao, ciao Itaaalia!

I går kom jag hem från Bologna vid lunchtid, efter en helt otrolig vecka. Minst tre dödssnygga italienare (varav två hade flickvän redan från början), trappor överallt till allting, roliga kortlekar och en gullig italiensk mamma som pratade italienska med mig. Förstod mer och mer! Höll på att säga "Non capisco, sono svedeze" åt den som delade ut tidningar vid stationen i morse på ren rutin. Kunde uppenbarligen inte äta spaghetti ordentligt heller... Är rätt glad över att skolan i Sverige är rena lyxen jämfört med deras, vi som har studiebidrag, mer än en rast per dag, varm gratis skolmat, toalettsitsar, toalettpapper och åtminstone någon form av elevdemokrati. När vi var där var skolan ockuperad av eleverna i flera dagar som protest mot en ny skolreform som kanske ska gå igenom. DEt kan vi ju alltid ta med oss hem hit... 

Gosh, vad roligt det var i Italien! Fast tidiga morgnar och en del guidade turer som var lite väl dryga blev jobbigt. Och Manlios mamma som tyckte att vi skulle vara hemma före alla andra... Samt att klara sig på en frukost bestående av kakor och varm choklad tills lunchen som var runt två! Gissa om jag älskade mina rostade mackor i morse. Och jag har mått lite fram och tillbaka under resan och inte riktigt haft någon att prata med. I bland var jag fan på väg att ringa hem till dig, Hultan! Jag har saknat de vänner jag har hemma och det känns skitkonstigt att andra bara gått i skolan som vanligt medans vi har varit på äventyr.

Nu ska jag väl snart gå och käka, börjar om 40 min. Vi skulle ha varit på teater i Gottsunda i morse, men när vi kom dit så var föreställningen inställd på grund av sjukdom. Så jag var i stan 08.50 när jag egentligen kunde ha tagit tåget typ NU och jag är trött. Puttana, som Manlios brorsa skulle ha sagt.

Jag måste bara få avsluta med ett citat från lärare vs. elev efter att vi varit på ett museum, var jättehungriga och fick reda på att vi skulle gå in i en kyrka också innan vi fick gå och äta lunch:
Lärare:"Jo, men nu har han sagt här att vi ska vara där två minuter..."
Elev:"Och hur länge är två italienska minuter?"

HA det/ "Carol" eller "Caarolaijn"  

Kommentarer
Postat av: kusin vitamin-linda^^

haha,du måste berätta mer om din resa för mig^^ :D
när kommer italienarna hit?:D

KRAM

2007-10-17 @ 19:34:01
Postat av: Karolin

Någon gån i mars eller april... Och förresten: du kan nog inte plåga honom med din engelska. Italienarnas tar priset!

2007-10-19 @ 14:57:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0