Hem ljuva hem?

I förrgår kom vi så hem från Taizé. Jag var trött som aldrig förr och grinig men det var ändå skönt. I år träffade jag folk från fler olika länder än någonsin, bara i min samtalsgrupp tror jag att minst 6-7 länder var representerade (var också väldigt varierande beroende på dag).

Vi fick världens stämning i köket i vårt "big washing up team"! Efter varje frukost och lunch satte vi igång att- gärna under sång- iklädda våra vita plastförkläden diska grytor, lådor, slevar och silar (för att nämna lite). Efter lunch hade vi alltid vattenkrig! I början lindrigare men värre och värre under veckans gång. Line blev islängd i sköljbaljan en gång och de fick sin hämnd dagarna efter. Strax efter Lines bad blev jag och Leonore (portugisiska) ivägskickade tidigare för att vi var för blöta och en av arbetsledarna var rädd att vi skulle bli sjuka.
Slutstriden i lördags var inte heller nådig, jag hade en liten torr fläck bakpå mina byxor. Alla var dyngsura och vi Knivstingar skulle på möte med broder Johan men ombads komma tillbaka i torra kläder. Åh, jag saknar mitt köksgäng! Songbird var så skön, han är italienare och heter egentligen Diego men jag döpte om honom till Songbird (som senare oftast förkortades till bara Bird) eftersom han alltid sjöng eller visslade. Och han lät verkligen som en fågel när han visslade! Hans repertoar var inte särskilt bred heller och mer än en gång försökte jag tysta honom med en svamp, men det var meningslöst... Han fick sig ett fågelbad under slutstriden eftersom han var en av de som slängde i Line ett par dagar innan- fast hon fick ju bada i kallvattnet.  

Nästa gång ska jag stanna längre. Då är jag 18 så då är åldern inget hinder längre, jag har tagit studenten och det behöver inte bli en katastrof eller avbrott i några studier om jag stannar några månader. Det som mest behöver fixas är en ordentlig sjuk- och olycksfallsförsäkring som gäller i Frankrike och finansieringen. Efter andra veckan är själva uppehället gratis men jag lär ju fortfarande ha lite fickpengar och planer för att fixa resan dit och hem. Jag har dessutom funderat på att göra mitt projektarbete om Taizé. En film kanske, istället för de minst 10 år gamla filmerna som redan finns. Du skulle det ju förstås gälla att kunna skrapa ihop pengar till en resa på höstlovet eller någonting sånt...

Nä, nu borde jag sannerligen göra något annat. Tex. läsa boken om Taizé jag lånade över sommaren från skolbibblan- skola börjar ju trots allt i morgon. Och i morgon ska jag och mamma också gå på Mamma Mia! Oj, kanske dags att börja tänka på hur vi ska ta oss till Globen...
/ Karolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0