Skarpt läge, mamma mia!

I går började jag mitt (om inte allt skiter sig) sista år på Boland. Läget är mer skärpt än någonsin på skolan, politikerna har skurit ner ännu mer och det blir ett rejält slag i magen. 15 lärare mindre på hela skolan med oförändrat elevantal. Lärarna har knappt tid att äta lunch och p.g.a det pressade schemat hinner ingen av dem ursäkta försenade arbeten eller hålla omprov. Att omproven försvinner kan nog vara bra egentligen, åtminstone för en del som har tendenser till att samla omproven på hög, lämna in arbeten för sent och ha en rejäl hög med rester i slutet av skolåret. Dessutom känns det så surt om man lämnar in ett ihopstressat arbete i tid och får G när försenade arbeten kan få MVG (och ens eget kanske kunnat nå MVG om man haft lika lång tid på sig).
Alla stackars lärare som vill bry sig om sina elever och kunna finnas för dem, se dem och kunna ge extrahjälp där det behövs? Massor av klasser har tydligen slagits ihop också. Vi är typ 19 och ska vara väldigt lyckliga över det, min klassföreståndares största klass är 39 fordonselever... Hon har inte fler klasser i år, men 88 fler elever... Hur tror politikerna att det här ska kunna funka? Hälften av lärarna kommer väl gå in i väggen och sjukskriva sig efter det här skolåret, och då blir det dyrt...

Mamma mia var fantastiskt, nu kan mamma och jag sitta och jämföra svenska musikalen, engelska musikalen och filmen. Men Stockholmarnas bilar kan inte ha mycket till bromsar och lameller kvar- vi fick röra oss i snigelfart och köa i över en timme på väg in i Stockholm, ofta i uppförsbacke. Har varenda låt i huvudet nu... Mest irriterande var nog när en man som satt bredvid mig, bred och minst 1.85 lånd reser sig upp och börjar hoppa vid extranumrena. Många stod upp, men när han gjorde det var det synnerligen omöjligt för oss att se något om vi inte stod på tå. LITE kan man tänka på omgiviningen när man går på musikal...

Men nu måste jag sova. Om lite mindre än 14 timmar ska ju min älskade syster konfirmeras! Sen efter mottagningen ska jag på Diskusmöte på lördag kväll/ söndag morgon... Men på måndag har jag bara en lektion enligt det just nu fattiga schemat, och den börjar 12.55 :D Lika bra att njuta, så fortsätter det nog inte...

Kram och kyss
Chiquitita

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0