En vecka med kineserna :)

Det var inte meningen att det skulle bli nästan två veckors bloggtystnad. Nu bryts den.

Vad vi gjorde med kineserna:
Onsdag- väntade i skolan på att de skulle komma. En svensk blev uppropad och sen respektive kines/kineser, blev fotade av deras fysiklärare och åkte hem. Sömn!

Torsdag- samling vid skolan klockan 10. Kort presentation av Uppsala och Boland, fjäsktal av rekorn, rundvandring på skolan. Nudlar och kyckling i matsalen och bussresa ner på stan. Första anhalt: Forex. 30 kineser på kö för att växla pengar. Sedan sightseeing med Domkyrkan, Slottet, Carolina Rediviva mm. Vid slottet sa vi att vi ses på S:t Eriks torg om en och en halv timme. Jag var den enda svenska eleven som gick med på sightseeing och blev sen tillfrågad av 5 kineser inklusive Mandi om jag ville gå med dem på stan. Vi åt glass på S:t Eriks torg efter mycket trassel i kioskluckan där jag översatte varenda glasssmak så gott jag kunde... Souvenirletandet hann vi med litegrann tillsammans med Laxhmi men få saker köptes. Samtidigt försökte de hitta saker som inte var "made in China"...

Fredag- Stockholm, Stockholm, stad i världen! Sightseeing och besök på Nobelmuseet. Vi såg också en bit av vaktparaden innan vi åt lunch. Sen shopping i gamla stan efter billiga saker som helst inte skulle vara "Made in China". Jag började förklara att det är Asienproducerade varor som är billiga. Efter en hel del älgar och Hannas och mitt filosoferande över vad i all världen fiskar hängandes i stålfjädrar och vykort med Elvis på hade med Sverige att göra åkte vi hem. Det visade sig dessutom att MAndi bara var "mjölkallergisk" på morgonen. På kvällen åkte vi in till Uppsala igen för att träffa några andra och ha picknick i stadsparken. Jag var länge ensam med alla 10 närvarande kineser i lekparken där de tjutande av glädje kastade sig över gungor och leksaker på fjädrar och lekte kurragömma och jag vet inte allt. De går i skolan ca 12 timmar om dagen sex dagar i veckan, så det var nog några år sedan de fick leka så där...

Lördag- Min familj tog hand om Mandi men också om kinesernas två lärare, Helen (heter egentligen Fang Shuang och är engelskalärare) och Mr. Jiang. Vi åkte till Sigtuna och bakade vikingabröd, gjorde en snabbvisit hemma och åkte sen till mormor. Där åt vi, spelade kubb och provade slänggungan. Sen åkte vi till Långhundra kyrka dit morfar har nyckel och gick runt där. Mandi satte sig vid konsertflygeln och spelade- och hur hon spelade! Jag var nästan gråtfärdig, hon spelade så vackert och med sådan energi. Sen skrev de i gästboken och jag översatte det de skrev från engelskan så att alla kan förstå. Vi åkte vidare till ett 1700-talstorp som morfar också har nyckel till- inte för att den behövdes, någon idiot hade brutit sig in! Tjuvarna/ tjuven hade rotat i skåp och lådor men vad vi kunde se saknades bara gästböckerna, troligen de minst värdefulla bortsett från affektionsvärdet. Sen åkte vi hem och skjutsade lärarna till hotellet.

Söndag- Jag, pappa, Mandi och David åke Lennakatten. Sen åkte Mandi  och jag för att träffa Laxhmi och hennes kineser. Skolkatalog var en nyhet för dem, men de hittade få killar de tyckte var snygga.

Måndag- Utflykt till Dragon Gate som sög och inte ens var färdigbyggt. Det var verkligen inte mycket att se. Sen åkte vi till Öregrund för att äta lunch och ha lite fritid innan vi åkte ut på Gräsö för att bada. Jag, Ylva, Laxhmi och Hanna var de enda badande. Sen åkte vi tillbaka till Uppsala igen och Laxhmi+ Chau och Li (hennes kineser) följde med mig och Mandi hem på middag och film. Myys!

Tisdag- Höghöjdsbanan i Fjällnora. Jag fick inte gå den eftersom våran grupp redan tagit upp 4 timmar innan alla ens var uppe och en normal grupp tar ca 2 timmar... Jag var i stället påhejare och medhjälpare på marken under de 5 timmar vi höll på... Ingen behövde firas ner men så var de också förbjudna att gå högsta banan... Sen åkte vi till Ulva Kvarn och hade avskedsgrillfest. Nytt fjäsktal av rektorn och utdelande av presenter. Det fick varsin plåtburk med Domkyrkan på. Pinsamt att det stod "MADE IN CHINA" med stora bokstäver på lådan de låg i och som skickades runt bland eleverna...

Onsdag- Kineserna åkte vidare mot en vecka i Tyskland. Varför gick allting så fort? Kan tilläggas att jag nog var den enda som lyckades komma med på alla tre utflykterna...

Efter denna lång-korta summering avslutar jag härmed inlägget. PUNKT.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0