FOLKhögskola och högskola är visst inte alls samma sak...

Tiden går och sommaren har kommit på riktigt utan att jag fattat hur och när. Jag har typ väntat mig snö igen eller nåt fast jag fattar inte...

Tills för några dar sedan hade jag verkligen givit upp det där med sommarjobb. Jag kan jobba fem veckor men inte i sträck, mest för att Kinabesöket är i juli. Så idag har jag svalt min stolthet och skickat in en intresseanmälan om att jobba på Provoice. Tror ni inte att det ringer en kille typ en timme senare och bokar in en anställningsintervju? Där snackar vi snabba ryck. Och jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som inte lyckats få jobb på Provoice. Kan de så kan väl jag, och det är väl bättre att dra in lite cash när jag ändå är ledig än att droga mig med The Sims. Man kan tjäna sjukt bra om man är duktig och man bokar själv in sina arbetspass. Trivs jag så kan jag ju fortsätta i höst. Kanske får en bra referens. Men nu har jag ju trots allt inte fått jobbet än. 13.20 på tisdag ska jag på jobbintervju. Wish me luck.

Hjälp, jag känner så många som tar studenten i morgon.Linda, Maria, Anna, Ylva, skitmånga IK3:or, Frida, Jessica & Nathalie (kusiner), typ hälften av alla teatertreorna... Jag hinner förhoppningsvis se både mina älskade små boländare springa ut och sen sticka till Katte och se mina små kattor skutta ut i friheten där. Sen åka buss till kusinernas mottagning och sen kanske picknicka med IK3orna i Stadsparken om vi hittar en gräsfläck stor nog att sitta på. Eller åka hem till Knivsta och gå hem till Frida ELLER kanske till Maria ELLER kanske Linda har en liten mottagning i Sävja? Herregud, nästa år är det min tur...

Idag upptäckte jag en sjuk grej: om man ska plugga på folkhögskola och är under 20 får man inget studiemedel, bara studiebidrag (1050 kr) och inkvarteringsbidrag (om man bor långt bort). Detta för att VISSA folkhögskolor kan ersätta en gymnasial utbildning, men inte alla kurser gör det. Fast när jag sa detta till min mor så sade hon att "ja, det är klart. Men du ska ju studera på universitetet  så att du får lite poäng."  Vadå, jag kanske inte vill plugga arslet av mig på universitetet det första jag gör efter det sabbatsår jag kanske ändå tänker ta. Jag hittade kurser i globala frågor och sånt som jag tycker verkar skitkul att gå, inkluderande utlandspraktik. Sen kan jag ju plugga språk och sånt på universitetet i alla fall. Fast mina framtidsplaner typ ändras varje dag. Men jag måste ju inte veta än?

I helgen höll jag seminarium två gånger om Rättvis handel och att vara en schysst konsument. Som ni hör så är det en typisk Karro-föreläsning- bara det att dessa åhörare VALT mitt seminarium framför 25 andra. Det var en dag för stiftets frivilliga i Gävle och jag föreläste för runt 20 pass båda gångerna. Det gick bra mycket bättre andra gången då jag hade en projektor så att jag faktiskt kunde visa min Powerpoint... Teknikens under. Det var värst vad vissa rosade mig efteråt, särskilt efter den andra föreläsningen. Kommenatarer som "Fortsätt med din mission", "Hoppas vi får se dig i kyrkopolitiken", "Lycka till flicka lilla, du har mycket framför dig" och flera "Tack" tog jag med hettande kinder emot. Fick en blomma som tack och en bok om Uppsala stifts historia- 1000 år av kyrkohistoria är ju alltid mitt förstahandsval om jag ska läsa något... inte. Den kanske är bra i alla fall, annars kan jag ju ge den till morfar. Han skulle älska den!

/ minimissionären


Kommentarer
Postat av: Bella

ja de där med bidrag e helt sjukt! satt jsut och kolalde på de! jag akn få bidrag och lån så jag klarar mig men inte min kompis för hon e bara 19... suck alltså! och de dumma e att de bidragen hon kan få kommer inte täcka vad de kostar att bo på vår skola!!!



Kul att seminariet gick bra!! visste att de va nått för dig ;)

2008-06-10 @ 15:07:36
URL: http://bellibell.blogg.se/
Postat av: Bella

jag vet! de där med bidarag är helt sjukt! jag kan få så de täcker allt och inte behöver leva megasnålt medan min kompis knappt kommer klara sig :O för att klara boendet gå både inkvarteringsbidraget och studiebidraget även om hon får x-tra tilllägg!! suck!!



kul att seminariet gick bra! visste att de va något för dig ;)

2008-06-10 @ 15:10:11
URL: http://bellibell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0