Mitt liv i skift

Jösses. tolv dagar sen jag skrev sist. Är jag verkligen frisk? Eller det är jag nog inte förresten. Börjar undra om jag är lite pollenallergisk eller nåt. Vissa dagar bara kliar det i näsan och jag blir täppt, ögonen kliar och rinner och jag brukar inte bli förkyld en eller ett par dar i taget och sen må prima och sen är det kört igen...

Mitt nya jobb är sådär. Om det inte vore för att jag får jobba med en hel del härligt folk så vet jag inte om jag skulle orka. Jag är inte så fruktansvärt bra på det här med försäljning än, men jag antar att det artar sig. Snittet ska vara två ordrar i timmen på kalla (=de som inte finns med i våra register som tidigare kunder) och typ fyra i timmen på varma (=gamla kunder som vi vill återaktivera). Några få gånger har jag lyckats matcha det, och gissa om jag var lycklig...
I fredags jobbade jag typ 4 timmar, första timmen fick jag iväg en dubbelorder på kallt (=20 kr/order= 40 spänn extra!) men efter typ 40 minuter insåg jag att alla andra verkade sitta på varma. Jag frågade coacherna i början av timmen om alla skulle sitta på varma men de sa nej, men efter 40 minuter då det stod "FRONT Åter" på alla skärmar jag såg så sket jag i vad de sagt och loggade in på varma i stället. Det var dessutom temadag och tävlingar varje timme, hade de då räknat med att alla skulle nå upp till så många ordrar som möjligt och tävla om det fast de var olika svåra att sälja? No way! Sen andra timmen sålde jag två ordrar, det skulle ha blivit tre men mitt j**la headset krånglade så att det BRÖTS mitt i accepten! Tredje timmen var jag i himlen, då sålde jag fyra... Sista timmen blev lite bortslösad och jag sålde ingenting, men jag var så megastolt över mig ändå.

Man hör faktiskt en del roliga kommentarer av de man ringer till... Saker som "det är jag för gammal för", "VA? FRONTEN? Är det krig?" (-"Nej, jag ringer från FRONT"...) och "Kalsonger? Det har jag så att jag kan gödsla med..." och andra kul kommentarer haglar över en vissa timmar då man kan bli kvar i ett samtal flera minuter med folk som ändå inte köper. Men vissa har sjukt dålig humor... Och jag har börjat samla på mig roliga dubbelnamn och fundera över vem som satte ihop Mats-Uno, Stig-Börje och Kurt-Erik. Inget fel på att heta det, men jag undrar vem som först kom på att sätta ihop dem?

Syrran kom hem för en vecka sen efter 10 dagar i Norrland på konfirmationsläger och då hade brorsan redan gett sig iväg på SportsCamp i Norrköping för att spela golf i en vecka. Han kom hem i går så nu är båda hemma, men i fredags dök det plötsligt upp något nytt. Syrran som är rackarns bra handbollsmålvakt blev inlånad av ett annat lag för att åka med dem på Partille Cup i Göteborg (handbollens motsvarighet till Gothia Cup) och de sticker på tisdag, pappa följer med åminstone över första dagen. Och på onsdag kväll kommer kineserna! För typ tre dagar sen fick vi ett underbart mail där vi fick veta om vi skulle ha en eller två kineser, vad gästerna hette och om det var kille eller tjej. Jag ska ha en kines, hon heter Mandi Wang (tror att det är Mandi som är förnamnet och Wang efternamnet) och är förstås tjej - och mjölkallergiker. Fast vi vet inte om det bara är laktosintolerans eller allergi mot ALLT som innehåller mjölk, och det är en jävla skillnad... Vi får väl fråga när hon kommer hit och åka och handla dagen efter. Någon som vet om laktosfri grädde/mjölk är god till jordgubbar?
Det komer nog nästan att bli en lika hektisk vecka som när italienarna var här. Fast nu får vi svenskar inte vara med på mer än kanske en utflykt var... Fast om någon annan inte vill följa med någonstans så kanske jag som så himla gärna vill akn smita med på två? På helgen är vi ansvariga för programmet och på lördagen ska min familj dessutom ta hand om deras två medföljande lärare... Jag tycker att vi ska åka till mormor och kanske stanna till vid någon bondgård på vägen. De här har ju typ aldrig varit utanför storstan.

Årets midsommar var lite annorlunda eftersom vi firade den utan syrran och med Tindra busfrö, 5-årig kusin. Vi hämtade henne på torsdagen och lämnade henne på söndagen och under den tiden bodde hon hos oss och firade midsommar med oss. Hon fick ha blomsterkrans i håret både på midsommaraftonen och midsommardagen och vi lärde henne lite av danserna man dansar kring midsommarstången. Vi lekte kurragömma på mormors stora tomt, vi hoppade studsmatta och vi spelade krocket... Vi fick ge upp vår kurragömmalek innan vi hittade Linda som satt uppflugen i ett äppelträd! Hur sjutton hann hon upp dit på 50 sekunder?
Som vanligt så skedde firandet både på midsommarafton och midsommardagen med betoning på den senare. Morfar gjorde sin tipsrunda med gamla grejer som vanligt men i år gjorde jag och Jenny en för barnen också som blev rätt uppskattad. Jag var hysteriskt trött på söndagen när vi lämnade Tindra fast jag fått mycket avlastning av Jenny de gånger vi var tillsammans. Tack Jenny!

Jisses, vilket långt inlägg dett blev nu då. Men en sak till: har ni gratulerat min blogg och min mobil på respektive födelsedag? Första blogginlägget kom 20 juni förra året (fast bloggadressen funnits sen hösten 2006) och mobilen infann sig hos mig den 25 juni 2007! Två saker som materiellt sett betyder oerhört mycket för mig. Bloggterapi och telefonmani är mitt kall! Undrar hur många timmar jag ägnat åt den här bloggen vid det här laget? Jagblir i alla fall så jublande glad när jag ser att folk faktiskt vill läsa det jag skriver... Men förbryllad när de inte kommenterar. Sen får jag plötsligt reda på av flera att de har läst min blogg fast jag inte hade en aning om det!

Nu ska jag slappa bort den här dagen framför datorn och bakom böcker. Se you!
/Karros Digitala Jag

Kommentarer
Postat av: Ida (Valbo)

Laktosfri mjölk är jättegod. Även laktosfri yoghurt och låglaktos risifrutti. Men är man mjölkallergiker kan det vara så att det är mjölkproteinet man inte tål så då klarar man inte av laktosfritt heller utan ska snarare ha sådan där gräslig havre- eller sojamjölk. Hu! Men laktosfritt är helt klart mycket godare än låglaktos för låglaktosen är så himla söt. Det är nog i alla fall bättre att prata med henne om det eftersom mjölkallergi inte automatiskt innebär laktosintollerans.

2008-06-30 @ 08:26:03
Postat av: Karro

Jag vet att laktosintolerans och mjölkallaergi är två helt olika saker. Vi tror att det gäller bara laktos men i Kina kanske "mjölkallergi" egentligen är laktosintolerans fast de inte vet om det, de använder inte lika mycket mjölk i allt. Eftersom vi inte har någon kontakt med henne innan de kommer så lär vi väl köpa in lite mjölkfritt margarin och fråga henne direkt när hon kommer. Får försöka hitta vad "laktosintolerant" heter på engelska...

2008-06-30 @ 21:39:52
URL: http://kompostkvarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0