Återupplivning!

Hej världen!

Efter över ett år tänkte jag nu återuppliva denna blogg. Några har säkert följt min resedagbok under mina månader i England. Japp, Karro har varit ute i världen och blivit vis (eller inte). Det som inte dödar härdar och det har ändå varit ett bra år. Kulturkrockar är faktiskt rätt intressanta!

Tyckte du att England och Sverige var lika? Jag med. Lärde mig den hårda vägen hur fel jag hade. I alla fall de jag mötte var konservativa, nationalistiska, väldigt kritiska till omvärlden och ovetande om vad man normalt klassar som en måltid. I helvetet är britterna kockar, brukar man ju säga... Men de har faktiskt en matkultur utanför fish and chips, även om det kan tyckas svårupptäckt.

Har insett hur mycket ett land kan förändras på 10 månader. Bara det att jag fick hjärnsläpp när jag såg en skylt med "apoteksgrupperna" på. Just ja, någon sa ju något om att apoteken är fria nu. Tydligen missade jag en bröllopshysteri utan dess like vilket jag faktiskt kan vara lite besviken över nu, mest för att jag ville kunna gagga för barnbarnen om att jag mindes prinsessbröllopet. Två av mina vänner förlovade sig, en av dem fick dessutom barn. Hur vågar saker bara gå och förändras för att jag sticker?
Allt detta tycker jag är lite fräckt. Lämnar jag en plats ska den frysa i samma skick tills jag kommer tillbaka. Framför allt ska man inte få syn på de som jag fortfarande känner är småbarn körandes i en bil på byn- SJÄLVA! Med körkort! Brukar hinna tänka att de snott bilen innan jag kommer på att det finns folk födda -92 som fyllt 18. Och att jag ska fylla 20. Ålderskris!

 

Har varit på Peace and Love också! Stod i tält och pratade om IT-industrin som tillverkar våra mobiler och sånt. Visste du att...

  • en del som tillverkar elektronik bara tjänar 4 kronor i timen, medan en flaska duschtvål kostar 17 kr?
  • det går åt 1,8 ton (lika mycket som en noshörning väger!) naturresurser för att tillverka EN laptop?
  • på fabriken Foxconn i Kina som bland annat tillverkar iPhones försökte på bara några månader 12 arbetare ta livet av sig? Nu måste nyanställda skriva kontrakt på att de inte tänker försöka begå självmord...
  • folk som jobbar i industrierna ofta får cancer av alla gifitga ämnen, och inte får ersättning från fabrikerna?

 Jag är en sån som får konstiga frågor i huvet. På Peace & Love dök bland annat dessa frågor upp:

  • Hur många meter staket gick det åt till att stängsla in festivalområdet, campingar och allt?
  • Hur många bajamajor hyrdes in?
  • Vem kom på den briljanta idén med en lugn camping (jag är evigt tacksam!)?
  • Var det bara vårat utställningstält som lyckades blåsa bort och fastna i taggtråd?

 Om någon har svaren får ni gärna höra av er!

 

Kram
Svengelskan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0